mandag 16. februar 2015

Når medieselgere prater

Eksempel på en blogger i nettverket Adlink- fotballfrue
Dagens Næringsliv skrev onsdag 11. november at toppbloggere krever fra 50.000 til 80.000 kroner for å skrive et innlegg på vegne av en annonsør i bloggen sin, tilsvarende en månedslønn for en norsk journalist. Dette mente noen var mye. Nå får de svar.

Og den som svarer dem er salgssjef i ett av bloggernettverkene United Bloggers, som selger annonser og omtale fra bloggere; Altså blogger som er kommersielt aktive. Bloggere som selger annonser, omtaler og vareplassering.

Som når Voe skal til Bankok og viser at man pakker Bose headset til alle flyturene - diskret... Da viser hun at man gjør det, og man har det. Av og til er slike ting betalt, av og til ikke - kanskje man bare har fått låne et produkt... I så fall er det ikke betalt vel...

Opinionsledere er i alle fall viktige for dem som skal skape og posisjonere et produkt. Først for å få lansert det, senere for å få gitt det de riktige "attributtene" - altså at de riktige tankene dukker opp - enten at du tenker på Bose først når du tenker hodetelefoner (top of mind) eller at du tenker dette er de riktige hodetelefonene når du ser Bose.

Det er forøvrig artig å lese hva Frederik Aune Guttormsen, salgssjefen i United Bloggers skriver. Han omtaler annonser på en litt pussig måte: 
"Annonsering er en investering. En investering i et resultat som er vanskelig å forutsi."

 Dette er en meget diskutabel måte å omtale annonsering på. Annonsering er en kostnad. En kostnad til inntekts ervervelse kan man si, altså en kostnad man påfører seg for å tjene. Men noen investering er det ikke! Det er det reneste tullprat å si. En investering er noe man kan selge igjen, og så få deler eller hele beløpet igjen for. En annonse er "sunk cost"- i det øyeblikket pengene er betalt er de borte. Sunket (derav sunk). Vekk! Om annonsen virker eller ei. Borte! Tapt!

Glem aldri det. Som markedsfører står du alene. Du bærer selv ansvaret for pengebruken din. Om du får inntjening? - Det er ditt problem. Du står ikke noe sterkere om du kan si at "i forrige måned så investerte jeg i reklame". Det lurer kun deg selv å tenke slik, så ikke gjør det. Innse at annonsering kan gi deg inntekter og godt omdømme. Men investering, det er det ikke. Det er forbruk! Kostnad. Ikke investering.

Hvorfor sier da salgssjef Frederik Aune Guttormsen det? Fordi det høres bedre ut. Det høres ut som de gir en garanti. Men det er ikke sant. Du investerer ikke. Du bruker penger. Og med litt kløkt så kan det godt tenkes det er verdt det. Og det kan godt tenkes det ikke er det...

Det er derfor det er så greit å kunne noe markedsføringstenking. Fordi du må tenke tankene selv. Det er mange veltalende folk som serverer forlokkende tilbud. Det er vanskelig å skille sant fra "pyntet litt". Du må selv vurdere hva er lurt. Hvorfor vil dette virke. Og du tar selv ansvaret for at ting virker - det gjør aldri selgerne av reklame. Ikke på blogg og ikke ellers!

Sånn er gamet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar