fredag 6. februar 2015

Stilig emballasje?

Faksimile av nettannonse i adressa.no 6.2.2015
Coop mega selger karbonader. 1,26kg for 59,90. Og pakningen er rød.

Det at pakningen er rød og firkantet er et stort poeng tydeligvis, for det bruker de hele 33,9% av annonseflaten på å vise. En rød plastemballasje er plassert rett foran et delikat bilde av matretten med tilbehør.

Hvorfor denne disponeringen av tilgjengelig plass?

- Ikke godt å vite. Mulig de vil at folk skal huske at pakkene er røde? Men hvorfor det? Er det et stort poeng. Kunne de brukt plassen annerledes? Hatt annen fokus? Slike spørsmål finnes det kanskje ikke noe godt fasitsvar på. Men det er viktig å stille seg spørsmålene hvis man driver med markedsføring. For små forskjeller kan gjøre en stor forskjell på om annonsen virker eller ikke.

Dette er en annonse som retter seg mot salg. De ønsker å få folk inn i butikken ved å selge et produkt, plassert på femtitallet i pris - med knapp margin, men det er slik det oppfattes. 59,90. Kilosprisen er 47,54 men det er i mye mindre skrift. Nesten så det virker litt ærlig - skryter ikke av den laveste prisen. Nei her er det 59,90 du betaler.

Men hva er så budskapet ellers. Hva prøver de å si? Stort og rødt? Delikat? Billig? Her er det få ord. Hva sier da bildene? Hva er blikkfanget? Rødt. En overnøktern plastpakke karbonader plassert midt over bildet. Er kanskje kakene ikke så bra, siden man skjuler dem bak en pakning på denne måten?

Det gjelder å tenke gjennom og prioritere hva man skal si i en annonse, særlig når man betaler i dyre dommer for å si noe. Coop gjør det. Betaler altså. De kunne nok ha tatt en ekstra runde på hva de ville si.

... er nå min mening om denne annonsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar