tirsdag 24. februar 2015

Står innholdet i stil til merkevaren?

Merket kan forenkle valg ved assosiasjonene det gir
Hva gjør man når merket ikke holder det den lover? Living the brand er et begrep som brukes om hvordan man kan pleie merkevaren sin. Lev som du lærer - lev merket ditt. En merkevare er assosiasjoner som knyttes til et merke. Du kan ikke alltid styre det, så sørg for at det holder. Ikke lov mer enn du kan holde, og hold det du lover. Simple as that. Og likevel vanskelig.

Det er Geir Skomsøy, Rådgiver, tekstforfatter og konseptutvikler som i kampanje kommer med et innlegg om viktigheten om å holde merkevareløftet. For det er en del av merkevaren. Hva betyr den, hva står den for - kanskje til forskjell fra andre.

Han viser blant annet til saken i Morgenbladet om Tine - realitetsorientert. Norsk landbruk er mer enn frodige enger og kulykke, kalvedans og muntre okser i det fri. Gir kanskje visse grenser for hva Tine kan eller bør profilere seg som?

Og så kommer han inn på en annen viktig ting - den at markedsførere ikke bør føle seg fristet til å styre media eller blande rollene for mye. I det senere har det vært skrevet en del om content marketing - innholdsmarkedsføring. Du kan styre innhold mot det som er relevant for den enkelte, og styre litt hva som presenteres og av hvem, i egne, leide eller fortjente medier. Men det kan også gå for langt, som Skomsøy skriver om. Hvis markedsførerne skal bestemme hva som skrives kan det fort ødelegge både for mediene og markedsførernes anseelse. Legg merke til at Skomsøy advarer mot "quick-fix" - enkle løsninger uten innhold er - enkle. Det enkle er ikke alltid det beste hvis det ikke er bra. Uten et produkt som holder, finnes ikke noen god markedsføring. Man kan nemlig ikke bruke smart markedsføring for å dekke over. Det er ikke smart markedsføring. Du klarer kanskje å lure noen en stund, men tro aldri at du kan lure mange, lenge. Du gjetter aldri hvem du lurer da...

Saken gir en fin oppsummering av hva en merkevare består av. Hør bare:
"Som idé kan merkevaren være både berusende og visjonær. Når merkevaren er motsigelsesfri og ensartet gir den produkter og tjenester en personlighet som forenkler valgene våre."

Men ikke undervurder arbeidet med det. Og aldri glem at det skal holde! Dette beskriver også Skomsøy på en god måte:
"Kvalitet skinner igjennom, heter det, også når slikt mangler. Det er når det oppstår et gap mellom fortelling og virkelighet at merkevaren mister sin kraft og relevans. Så la oss derfor gå på tur med lommelykten for å se hvor lyset kan treffe."

I markedsføringen snakker man gjerne om markedsinformasjonssystemet - systemene man har for å hente inn og bearbeide informasjon både internt og eksternt. Sørg for å vurdere deg selv og ditt, og spør om det holder altså.

Og holder det ikke - så må man gjøre noe med det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar