fredag 6. februar 2015

Stalking og annonsering

Faksimile  fra i dag av reklame som "forfølger meg"
For et par uker siden la jeg ut en sak om tankeløs reklame. Dagen etter la jeg ut et innlegg om at saken løste seg, trodde jeg. Fremdeles føler jeg at annonsene følger meg, selv om produktene er endret litt.

Jeg er av den typen som reflekterer over - "hvor lurt er dette da" i nærmest enhver markedsføringssammenheng.

I det siste har mange muligheter dukket opp til å gjøre reklamen målrettet. Content - innhold - management - styring. Man kan lage reklame som treffer etter interesse. Man lar rett og slett data - dine bevegelsesdata, dine søkerdata - legge grunnlaget for hvilken reklame du eksponeres for (utsettes for).

Kan ha sine utslag som jeg var inne på - Jeg fikk "Kjøp nå" blinkende opp rundt gravbuketter etter en begravelse jeg var i. Men det tok de vekk etter at jeg klaget.

Men nå - et par uker senere - hva nå? Nå er gravbuketter og kranser fjernet. Men fremdeles får jeg reklamer i fleng - "Livlige hvite liljer" og "hvit yndling". Livlige hvite liljer - får jeg dette opp fordi jeg har kjøpt blomster til et dødsfall? Hva er dette? Jeg føler meg nærmest litt invadert av annonsene.  Og å tilby livlige liljer - hvor taktfullt er det? To uker med denne type annonser, får meg til å ergre meg skikkelig.

Tanken bak løsningen er å gjøre annonser relevant. De føles ekle!! Denne typen markedsføring er sikkert smart men den er etter min vurdering ikke klok. Det er en vesensforskjell på de to ordene.

Mitt forhold til euroflorist har hatt en klar negativ utvikling av dette merker jeg. Jeg har nærmest en stalking-følelse. De følger med meg og, etter meg...

Råd til markedsførere som vurderer slike løsninger: Tenk deg om.

Tenk på hvordan opplevelsen for forbrukeren blir. Og vit at forbrukere vil bli utsatt for stadig mer slikt. Er det så lurt? Euroflor som jeg har vært borti her, har med dette kun skadet sitt omdømme i forhold til meg. Og de fortsetter å gjøre det. For hver annonse som flasher opp i ansiktet mitt har jeg en liten irritert reaksjon nå. Grrrrr! Teknisk lur løsning - men psykologisk lur??? Nei.

Ingen tekniske løsninger erstatter tenking i markedsføring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar