torsdag 22. november 2012

Costume får kritikk

Det omtalte bladet Costumes framside
Bladet Costume får så designhatten passer av presseetikkekspert.

Costume står for utarbeidelse av en ny Bik Bok kolleksjon, og skriver om dette i bladet sitt Costume som også har Bik Bok som storannonsør, leser vi i en artikkel i VGs Min Mote. I artikkelen leser vi:

«Den perfekte skinnshortsen, vinterens fineste kåpe og blondekjolen vi alltid har drømt om», lyder inngangen på moteserien hvor alle klærne vises fram. Sjefsredaktør Vanessa Rudjord omtaler også kolleksjonen på lederplass, i tillegg til at alle plaggene er lagt ut med prislapper på costume.no. Prisene er høyere enn på vanlige Bik Bok-klær, og inntektene går rett til kjeden selv.

Som jeg har skrevet om før er det stort poeng at:
- Det som er markedsføring framstår som det (det er lovpålagt i markedsføringsloven)
- Man skiller mellom redaksjonell omtale og betalt omtale.

Betalt omtale er å lure folk, hvis man ikke opplyser tydelig om det. Fra § 3 i markedsføringsloven siterer jeg igjen: "Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring."

Synes du dette er greit? Legg inn din kommentar under.

1 kommentar:

  1. Jeg er ikke noe særlig fan av moteblader, og aldri vært det heller. De bruker modeller med data-animert kropp og ansikt og får oss til å virke stygg. Presset på utseende øker bare mer og mer, og det tar knekken på mange mennesker. Å lese i ett blad med 80% reklame og 20% modeller og ting de forteller oss vi MÅ kjøpe, er ikke noe for meg. I min mening er mote noe oppskryt og jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg opp i det. Vi er jo alle forskjellige, så hvorfor skal vi handle og gå med de samme, dyre klærne. En annen ting er reklamen, vi ser, hører og leser reklame hver dag, og noen klarer ikke lengre å skille mellom skult og synlig reklame. Noe som skremmer meg litt, at vi har blitt så vandt til det og at det er en så stor del av livene våre, at vi ikke tenker over det engang. Akkurat som om det styrer livene våre..

    SvarSlett