Faksimile fra adressa.no |
Skikkelig stilig - kan man tenke...
Eller man kan tenke - var dette lurt? Hva gjorde de? Med de så tenker jeg på dem som har drevet kampanjen, nemlig Trygg Trafikk.
De har forberedt saken gjennom blant annet Facebook, og fikk omtale i flere medier, både radio og avis på saken. Så oppmerksomhet har de fått. Det er derfor jeg skriver om dette. Men virker det? Det mer langsiktige målet er å få ungdom til å bruke refleks. Vil dette virke? Jeg har ikke svaret på det, ut over å kunne kommentere noen ting av betydning for om det virker.
Hvis man ønsker å endre en atferd, så er det lureste man kan gjøre å få folk til å endre atferden. Høres veldig dumt ut dette, men det er ikke det. Den atferden man har, spiller nemlig en rolle for den atferden man får.
Hvis man bruker refleks er det mer sansynlig at man vil bruke refleks. Så hvis Trygg Trafikk får ungdom til å bruke refleks, så øker sannsynligheten for at de vil fortsette - kanskje.
Det kan også tenkes at dette er noe ungdommen gjør kun for å oppnå noe. At de ikke har noen indre motivasjon for handlingen de gjør. Når Bieberbillettene nå er vekk, så mangler motivasjonen for å fortsette kanskje. Slik type ytre motivasjon er lite stabil - "gjør noe å få en premie". Det bør være noe i kampanjen som gir en indre motivasjon for å fortsette handlingen også. Viktig å tenke på når man lager en plan for noe slikt. Om Trygg Trafikk har det, vet jeg ikke.
Ideellt sett kan man håper på at det er slik at nå har de refleks og lært å bruke den. Hvis det er slik har de lykkes. Er det slik?
Ungdommen kan ha lært noe av dette. De kan ha lært at reflekser reflekterer. Reflekser redder liv. Det kan tenkes, særlig for unge ungdom at dette er med på å forme holdningen til å gå med refleks. Men dersom det finnes en "dette er ukult"-holdning, så er det stor fare for at kunnskapen ikke virker handlingsdrivende - dårlig samsvar mellom hva man vet og hva man gjør. Og da vinner kanskje "vi går ikke med refleks"-holdningen. Voksne er dessverre også dårlige rollemodeller på dette felt, la jeg også merke til i bilen til morgenen i dag.
Det dette var et veldig godt eksempel på var å bruke et "event", arrangere noe som får omtale og blir lagt merke til. Verdt å tenke på når markedsplanen skal legges. Skal vi ta med noen eventer. Kjøpesentre er ofte flinke til å ta med det i markedsføringsmiksen sin.
De fleste ungdommer har noen å se opp til, en slags rollemodell, enten det er voksne personer, eller de "kule" og populære i klassen/skolen. Og jeg tror hvis rollemodellene ikke går med refleks, er det lite sannsynlig at "tilhengerne" vil det også. Personlig går jeg aldri med refleks, siden jeg aldri har følt behovet for det, bortsett fra hvis jeg sykler når det er mørkt ute (noe som er sjeldent) Det kan også være fordi jeg ikke ser de jeg ser opp til gå med refleks. Men på denne tiden av året hadde det vært lurt, med tanke på at det er mørkt nesten hele døgnet! Men jeg tviler på at vi kommer til å se mange ungdommer med refleks pga. denne kampanjen, hvis de hadde rettet det mot voksne personer (forbildene til mange) kanskje det kunne hjulpet?
SvarSlettJeg er også i tvil om den langsiktige effekten av en slik kampanje, det er litt av grunnen til at jeg presenterer den. Kanskje er jeg for skeptisk - så bare kom med det hvis noen er uenig...
SvarSlettHvilke andre alternativer har man? Påby refleks kanskje? Man kan tvinge produsenter til å ha refleks i yttertøy som skal selges i Norge. Lurere?
Det hørtes ikke dumt ut! Hvis f.eks alle vinterjakker hadde en refleks, hadde man sluppet å tenke på det og kanskje det hadde vært "ukult" å ikke hatt en jakke med refleks, man vet aldri..
SvarSlettMinner meg på et engelsk ordtak "You never know, You know..." Poenget mitt her er at ting som har med atferd må angripe atferden, ikke følelser eller kunnskap - det er rett og slett ikke der det ligger. Har følelsen av å ha sagt dette noen ganger nå... :-)
SvarSlett