mandag 19. november 2012

Hei hå nå blir det jul igjen

Nei - vi skal ikke sette opp prisene før jul. Hvem er det som kommer med denne lovnaden.
Litt vanskelig å lage en god punchline på denne?

Elkjøp-  les om saken her på VGs Dine penger. De prøvde seg på å sette opp prisene på småelektriske saker før jul i fjor. Du kan selv lese om hvordan det gikk. De var ikke alene, og det ble kalt prishoppstrategi, leser vi i en tidligere VG-artikkel.

Innenfor prissetting snakker man tidvis om prisdifferensiering - det å ta ulik pris for samme produkt eller tjeneste. Det kan gå utmerket det. Tenk bare på når du kjøper en ferietur - spørs når du bestiller den det. Eller når du går på kino - barn får se filmen billigere. Eller på tog eller buss. Pensjonister og barn har lavere priser. Poenget er bare det at det oppleves rimelig.

Ulike former for differensiering

Du kan differensiere i pris dersom du har helt klart atskilte kjøpergrupper. Buss, tog og kino er eksempel på det. Ingen stusser på at pensjonister, barn, elever og studenter får det litt billigere.

Du kan videre differensiere i pris hvis du opererer på geografisk ulike og atskilte områder. Det er en fordel om de ikke kommuniserer for mye med hverandre. Internett gjør også dette vanskeligere, for det øker prissammenligningen. Men du kan for eksempel selge hotellovernattinger til en pris i det svenske markedet og en annen pris i det norske. Kundene her ser på ulike nettsteder og bruker ulike leverandører, og ulik valuta, og vil ikke komme til å synes at dette er merkelig. Det kan være et prisnivå som fører til et godt salg i Norge, og et annet i Sverige.

Du kan også differensiere på bruk. Mange gjør dette på betalingstjenester. Det er mye billigere å betale regninger ved autogiro eller efaktura enn ved å få regningen tilsendt og betale den. Det samme gjelder mat du spiser på restaurant eller henter og spiser hjemme.

Tidsstyrt prisdifferensiering er den type Elkjøp og flere her har forsøkt på. Høyere priser i visse perioder, gjerne når man har ledig kapasitet. Billigere hotellovernattinger utenfor sesong, eller på noen spesielle dager, billigere kino på formiddagen, bompenger til ulike tider er eksempler. Av og til brukes dette for å styre kapasitet.

Når Elkjøp og flere gjorde det, ble det ikke oppfattet som rimelig. Økte priser for å tjene mer penger på at folk er stresset før jul, er ikke noe god og rimelig begrunnelse oppfatter folk. Det er et stort poeng at folk må godta det - ellers sliter du med differensiering og sure kunder.

Synspunkter eller erfaringer? Legg inn en kommentar!

3 kommentarer:

  1. Hver jul føler jeg alltid at alt blir mye dyrere, julegaver og innpakning kan være gøy å få, og gi bort, men det er alltid stress å kjøpe de. Jeg tenker ofte lenge før jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe til f.eks moren min. Hun skal få noe som jeg vet hun setter pris på, og kanskje under stresset kjøper jeg noe som er litt dyrere og med bedre kvalitet. Dette med "julestresset" er vel en god fordel for mange markedsførere.. Det utallige forskjellige muligheter jeg har for gaver, så prioriterer jeg kvalitet foran pris. Foreldrene mine har alltid sagt : Prisen teller ikke, det er tanken. Men allikevel går jeg for de dyrere.. Og dette tror jeg mange andre gjør!

    SvarSlett
  2. jeg gir foreldrene mine ting jeg har laget selv, de setter mere pris på dette : ) !

    SvarSlett
  3. Vanskelig å konkurrere med omtanke, ja. Uansett pris.

    SvarSlett