torsdag 15. november 2012

Farmen granskes

Denne gangen er det ikke Senterpartiets påfunn, men tv-programmet Farmen.

Faksimile fra saken,  Foto: ALEX IVERSEN/TV 2
Saken er den at Gaute Grøtta Grav bruker en strikket ullgenser, og har et innslag fra Rauma ullvarefabrikk i Farmen. Et fint innslag, eller et reklameinnslag? Hvis det er reklamehensikter bak, så bør dette varsles tydelig.

I saken i VG drøftes dette ut fra medieetisk synspunkt. Det har også en markedsrettslig side.

"Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring", står det i markedføringslovens §3. Men når det er det kan være uklart. Tidligere har Farmen vært på besøk hos Lerum saftfabrikk, som tv-kanalen også har avtale med.

I saken leser vi de fokuserer på kringkastingslovens paragraf 3- 4 tredje ledd, som forbyr salgsfremmende henvisning eller oppmuntring til kjøp, som er et litt annet rettsområde enn markedsretten. Så her berøres flere rettsområder.

Lov eller ikke lov, det styrker ikke tilliten til tv-kanalen. Hva synes du? Legg gjerne inn en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Jeg syns alle må forholde seg til lovene uansett hvor "små" eller store de er, og TV2 burde vite bedre enn dette. Jeg leste litt av kommentarene på VG og de fleste, som vanlig, syns dette er uinteressant og meningsløst å ta opp, men det er jo en grunn til at det finnes lover og regler.. Hvis alle skulle bryte lovene, hva er poenget med de da?

    SvarSlett
  2. Utfordringen er at det lønner seg ofte økonomisk å tøye strikken litt i forhold til regelverk. Jeg er enig med deg. Vi bør følge regler, det er en grunn til at de er der. Er vi uenige i dem, er vi heldig å leve i et demokrati, og kan påvirke. Å ikke følge regler slår ofte tilbake på en selv, i form av om omdømme eller i form av at det kommer opp på et senere tidspunkt i en annen situasjon - det er en del som har opplevd skandaler i media på bakgrunn av gamle saker som har blitt gravd fram.

    SvarSlett