I årene fra 1989 til 2000 økte fødselsvekten til barn i Norge. Slett ikke noe sunnhetstegn, og det skyldtes en produktutvikling - skrukorken.
Dette kan vi lese i en artikkel i Aftenposten. Skrukorken gjorde det mulig å posjonere ut brusdrikkingen uten å ha en kapsellukkemekanisme, som faktisk fantes på mange brusåpnere før. Brusdrikkingen økte. Salgssuksess, men ikke helt uten bismak, for det er ikke så sunt.
Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning har en artikkel om brusforbruk, med fokus på hvordan man kan få det ned. For at brus ikke er bra, kan du også lese i lommelegens artikkel om brus. Også tannlegene misliker brus med skrukork sterkt leser vi i TA.
Den kjente direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke enig, i det minste sier han at han ikke er det, kan vi lese i en artikkel i horecanytt. (Horeca er et begrep som brukes om den delen av
næringslivet som tilbereder og serverer mat og drikke.) Den samme Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen er oppbrakt over
økningen i brusavgiften på 16 øre per liter leser vi i en artikkel på dt.no.
At han mener brus er bra og hyggelig kan vi også lese i en artikkel på nettstedet drikkeglede.no. Brussalget økte med 10% i forhold til året før. Slikt skaper glede, når man lever av det man selger av brus. Hvor troverdig det man sier om hvor sunt brus er, blir derimot en annen sak. Skal gi Nome et poeng i at sukker kunne vært beskattet likt uavhengig av hvilket produkt det befant seg i. Like vilkår er i utgangspunktet bra.
Dette er i markedsføringen et eksempel på litt av hvert. En - at ikke alle produktutviklinger er entydig bra. De har også en etisk side. Men det er det muligens myndighetene som må håndtere, men som vi leser til jammer fra næringslivet.
To - At man som kommunikatør (sender av et budskap) stiller ganske svekket i forhold til et budskap, når man tjener på budskapet, jamfør Petter Nome.
Tre - at det å jobbe med markedsføring kan lede en inn i situasjoner der etisk sans er viktig at man har, derfor skriver jeg en del om slike ting på bloggen her også. Det er viktig å øve opp evnen til å tenke etisk oppi det kommersielle - det vil vi alle tjene på i lengden, mener nå jeg.
Har du synspunkter på dette - legg inn en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar