Faksimile fra saken, privat skjermdump |
Drøye saker - Saken kan du lese i VG.nett og bør føre til litt ettertanke for oss som er noe over gjennomsnittet opptatt av markedsføring som fag.
Vi snakker til stadighet om begreper som mål, målgrupper, tiltak og strategier planer, og ikke minst kunderelasjon. Jeg har sagt det før på denne bloggen, og gjentar det gjerne igjen med ulike eksempler: Fungerer ikke møtet mellom kunden og den ansatte (hvilken som helst mix av kunde - ansatt) så skjærer markedsføringen seg. Hjelper ikke hvor gode markedsplaner du har hvis ansatte er frekke.
Dagens eksempel viser en slik sak. Kunder kan være grei, og kunder kan være krevende. Dette er nok en krevende variant.
Men det er stor forskjell på om en kunde er frekk, og om man som markedsfører bør eller kan være frekk. Jeg kan ikke tenke meg ett eneste eksempel på at det vil være rett eller lønnsomt. De ansatte må være profesjonelle, selv om de blir utsatt for uttalelser og behandling som ikke oppleves som positiv eller passende. Som denne saken viser jobber nå en del folk i Eniro med oppretting av feil og håndtering av personalsak i stedet for noe som kunne skaffet inntjening. Dumt av dem som organisasjon.
Selgere oppleves nok som noe masete, det må de være klar over selv. Salg av oppføring på mange forskjellige søkesider er også noe en del markedsførere (her markedsførere som kunder) opplever som særlig masete. Det er mange sider som tilbys - og det er ikke godt å vite effekten av dem.
I bransjen for kataloger og nettstedoppføring kjenner man også til aktører som bruker uheldige forretningsmetoder - hvor folk har blitt tilsendt regninger for ting de ikke har bedt om, eller for videreføring av oppføringer de ikke har vært klar over.
Dette er en sak vi selvfølgelig ser veldig alvorlig på. Denne type oppførsel er overhodet ikke akseptabelt og vi ønsker ikke å bli assosiert med denne form for kundebehandling.
SvarSlettLes mer om saken og uttalelse fra vår administrerende direktør Morten Algøy på bloggen vår.
Ydmyk hilsen fra Mille Karlsen- Sosiale medier ansvarlig for Gule Sider
Som man kan se: http://www.eniroblogg.se/ og http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15815533.ab er dette noe Eniro tar tak i - og det er "etter læreboka". Litt sent, men enkelte ting rår man ikke over, selv ikke som markedsfører.
SvarSlett