søndag 18. november 2012

Nordmenn i sosiale media

Firmaet mange av oss kjente som Synovate, nå IPSOS MMI er en av de kjente markedsundersøkelsesfirmaene. 

Nå tilbyr de generøst tilgang til sine data fra en undersøkelse om nordmenns bruk av sosiale medier fra 2011.

Du kan gå inn og laste ned data om 1021 personer, og få det som excel-fil som du kan vri og vende på, alt etter hvor dreven databruker du er, og hvilke programmer du har for slikt. Det finnes nemlig en hel del. Men du kommer langt også med Excel.

En liten ønskedrøm for lærere og lærende innen markedsundersøkelse dette. Kilde er http://ipsos-mmi.no/. Du kan gå inn og lese selv, både om undersøkelsen og firmaet.

Dette er naturligvis markedsføring - men jeg må innrømme at jeg synes det er en av de bedre. De får potensielle markedsanalytikere og markedsførere til å komme inn på siden deres. Smart ide å tilby noe slikt.

Synes ikke du også? Kom gjerne ditt synspunkt i kommentarfeltet.

2 kommentarer:

  1. Det er jo en veldig effektiv og lett måte å finne sammenhenger mellom ulike mennesker på. Man kan f.eks se hvilket fylke inneholder de fleste familiene, eller de med høyst lønn/inntekt, som kan være hjelpsomt når man har segmentert.. Hvor befinner de fleste potensielle kundene seg eller fra hvilken alder er de fleste aktive på sosiale medier.. Det gjør jobben litt lettere når man vil nå fram til de.

    SvarSlett
  2. Si fra om dere finner noen interessante sammenhenger.

    SvarSlett