mandag 5. november 2012

Dette handler vi med telefon

I en undersøkelse fra InFact har Google undersøkt folks forhold til og bruk av mobilen. For oss som er opptatt av forbrukeratferd er dette interessant lesning.

Undersøkelsen viser interessante tall. Les saken på dinepenger.no.

60% av dem som har smarttelefon handler varer eller tjenester med den. Undersøkelsen viser hva. Musikk og film er det mest av, men også tjenester ellers. Elektronikk og klær legger vi også merke til. At folk bruker teknologi til å kjøpe teknologi er kanskje ikke så veldig overraskende. Men klær er en interessant ting.

Ellers - Undersøkelsen er foretatt slik står det: Utført av InFact Norge AS 10. oktober 2012.

Les mer om InFact, og hvordan de presenterer seg og sine tjenester.

Undeersøkelsen er gjennomført med automatiske telefonintervjuer på 1035 innbyggere i Norge over 18 år. Så dette er et eksempel på en markedsundersøkelse.

Dagens spørsmål til markedsføringselever: Hvilken type undersøkelse er dette?


2 kommentarer:

  1. Spørreundersøkelse, en undertype av kvantitative undersøkelser.

    SvarSlett
  2. Denne typen spørreundersøkelse er kvantitativ ja. Man kan spørre folk i kvalitative undersøkelser også, men da spør man åpnere, mer undrende, mer utdypende, og framfor alt da - færre folk. Her står det også at det er 1035 som er spurt, så - du har rett. Dette er kvantitativt. Man ser det også av hvilken type ting de har funnet ut her."60% av dem som har smarttelefon handler varer eller tjenester med den" - ikke "smarttelefon brukes på mange måter, blant annet til handling av varer og tjenester" som ville være den type informasjon som kunne kommet fram i en kvalitativ undersøkelse.

    SvarSlett